بررسی مرثیه های دوره ی دوم عباسی ( 335ـ 232 هـ .ق )

پایان نامه
چکیده

رثاء بارزترین نمونه شعر عاطفی و از صادقانه ترین انواع شعر و به عنوان یکی از اغراض مستقل شعری، از گذشته های دور، نقشی پر رنگ بر صفحات شعر شاعران داشته است و از موضوعاتی است که به وضوح با حماسه پیوندی عمیق دارد. رثاء دست آورد تجربه ی عاطفی شاعر و بیانگر شرایط اجتماعی ، فرهنگی و اعتقادی جامعه اوست شاعر در آن ، سوگ و سوزهای درونی خود را درمرگ و فراغ ابدی عزیزاز دست رفته اش به نمایش می گذارد و به آثار و دست آوردها و بزرگی های متوفی فخر و مباهات می نماید.رثا به سه نوع ندبه، تأبین و عزا تقسیم می شود و از اغراض مهم شعر جاهلی به حساب می آید. مرثیه یکی از اغراض ادبیات در عصر اسلامی، اموی و عباسی نیز به شمار می-آید، ظهور اسلام باعث شد که مفاهیم جدیدی در رثاء به وجود بیاید، الفاظ اسلامی همچون الله، مومن، جنه،آتش و جهنم در شعر شاعران دوره ی اسلامی وارد شد، اشعار شاعران دوره ی اسلامی به طور کلی ادامه دوره ی جاهلی بود که با آمدن اسلام تغییری کلی نکرد و فقط الفاظ و اسالیب و اغراض آن تغییر نمود . رثای پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) نمونه ای از رثای دوره ی اسلامی و اموی است، که تفاوت فراوانی با مرثیه های دوره جاهلی از نظر مفهوم و محتوا دارد . در دوره ی عباسی علاوه بر تکیه ی شاعران بر همان مفاهیم و مضامین قبلی، نوع جدیدی از رثاء به وجود آمد که آن رثای مدن و شهرها در شعر عربی است، انگیزه این نوع شعر را می توان علاقه درونی شاعر به شهرش دانست. همچنین شاعران در مرثیه-هایشان زهد، موعظه، مذمت دنیا و سرزنش روزگار را بسیار مورد استفاده قرار می دادند. علاوه بر این ها رثای پرندگان و حیوانات هم در این دوره نمایان شد که شاعران به خاطر از بین رفتن حیوانات و پرندگان اندوهگین می شدند و برای آنها نیز مرثیه سرایی می کردند.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

نقش قهرمانه‌ها در عصر دوم عباسی (232 - 334‎ ق)

به‎رغم آنکه اطلاعات و آگاهی‎های ما از حرمسرا در عصر عباسی بسیار اندک است و نیز حضور زنان مسلمان در عرصه‌‌های گوناگون سیاسی، اجتماعی و فرهنگی تا پیش از عصر دوم عباسی، چندان که باید نظام‎مند نیست، در عصر دوم عباسی (232 - 334 ق)، به‎ویژه ایام خلافت مقتدربالله (295 - 320 ق)، با پدیده‎ای به نام قهرمانگی مواجه می‎شویم. قهرمانه عنوان زنانی بود که واسطۀ حرم با دربار خلفا بودند و بسته به توانایی و نفوذش...

متن کامل

نقش قهرمانه ها در عصر دوم عباسی (232 - 334‎ ق)

به‎رغم آنکه اطلاعات و آگاهی‎های ما از حرمسرا در عصر عباسی بسیار اندک است و نیز حضور زنان مسلمان در عرصه های گوناگون سیاسی، اجتماعی و فرهنگی تا پیش از عصر دوم عباسی، چندان که باید نظام‎مند نیست، در عصر دوم عباسی (232 - 334 ق)، به‎ویژه ایام خلافت مقتدربالله (295 - 320 ق)، با پدیده‎ای به نام قهرمانگی مواجه می‎شویم. قهرمانه عنوان زنانی بود که واسطۀ حرم با دربار خلفا بودند و بسته به توانایی و نفوذشا...

متن کامل

جشن‌های ایرانی در دورة اول عباسی (132- 232 ق)

یکی از مظاهر تمدن نزد هر ملتی، جشن‌هاست. ایرانیان در دوران باستان، جشن‌های دینی متعددی داشتند. با فراگیری اسلام در میان ایرانیان، برخی از جشن‌های گذشته فراموش شد و بعضی به حیات خود ادامه داد. عباسیان که به‌شدت متأثر از فرهنگ ایرانی بودند در کنار اعیاد اسلامی به جشن‌های گذشتة ایرانیان مانند مهرگان و نوروز نیز توجه داشتند. تأثیر خلافت عباسی از ‌آداب‌الملوک ایرانی و نفوذ خاندان‌های معروف ایرانی چو...

متن کامل

مودِّب و مودِّبی در خلافت اموی و عصر اول عباسی (56-232 هـ . ق)

تعلیم و تربیت فرزندان خلفا یکی از مهم ترین موضوعاتی بود که ایشان از دیرباز بدان توجه داشتند و سعی می کردند بزرگترین دانشمندان عصر را به تربیت فرزندان خویش بگمارند. از این دانشمندان که تعلیم و تربیت فرزندان خلفا را بر عهده داشتند. به عنوان مودِّب یاد شده است. ایشان به آموزش و تربیت فرزندان خلفا مشغول بودند از این رو مودِّبان تأثیرات شگرفی بر روی فرزندان خلفا می گذاشتند به گونه ای که گاه مودِّب الگوی ش...

15 صفحه اول

اعیاد و نحوه برگزاری در دوره دوم خلافت عباسی (232-552 هـ.ق)

آداب و رسوم به عنوان میراث فرهنگی، بخشی از شناسنامه­ی تاریخی محسوب می­­شود که ملت­ها با پاسداشت آن به حفظ هویت ملی و دینی خود مدد می­رسانند و نه تنهادر فراز و فرود تاریخ از باورها واعتقادات خود دست بر نمی­دارند بلکه در لابه­لای تحولات سیاسی و اجتماعی، سنت­های دینی و ملی خود را از نسلی ­به ­نسل دیگر منتقل می­نمایند و درآیند و روند دولت­ها یا چیرگی تعصبات، معمولا بر زیربنای سنن و معتقدات مردم خلل...

متن کامل

پدیده قهرمانگی در عصر عباسی (232-334 ق)

در عصر دوم خلافت عباسی (232 ـ 334 ق)، به ویژه در ایام خلافت مقتدر بالله (295 ـ 320 ق) با پدیده ای به نام قهرمانگی روبه رو می شویم. قهرمانه عنوان زنانی بود که واسطه حرم با دربار خلفا بودند و بسته به توانایی و نفوذشان وظایف مختلفی به آنان محول می شد. سلطه ترکان بر امور خلافت، ماهیت فردی و ضعف روز افزون مقتدر و کشمکش بر سر قدرت باعث گردید قهرمانه ها با بهره گیری از این شرایط به اعمال نفوذ در عرصه ...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

دانشگاه تربیت معلم - تبریز - دانشکده ادبیات و علوم انسانی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023